زعفران زراعی گیاهی علفی
نوشته شده توسط : شرکت تجارت طلایی عمان

زعفران زراعی گیاهی علفی، چندساله و متعلق به خانواده زنبقیان است. ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان است. زعفران با وجود قدمت کشت، در مقایسه با بسیاری از گیاهان زراعی رایج در کشور از فناوری های نوین، سهم کمتری دارد و تولید آن بیشتر متکی بر دانش بومی است. در بین عناصر کم مصرف بیشترین نیاز گیاهان به آهن است که ممکن است به صورت يون فریک (Fe) یا فرو ( Fe) جذب شود، البته چون محلولیت یون فرو بیشتر است، جذب آن نیز بیشتر دیده می شود، کمبود آهن، موجب از بین رفتن همزمان کلروفیل و تخریب ساختمان کلروپلاست می شود. بنابر توصیه محققان فرم کلات شده عناصر ریزمغذی از کارایی بیشتری نسبت به ترکیبات مرسوم برخوردارند. بررسی اثر کودهای شیمیایی و زیستی مختلف بر عملکرد کمی و کیفی زعفران نشان داد که عملکرد کلاله و خامه زعفران با مصرف کودهای شیمیایی، به دلیل تغذیه مناسب گیاه، به طور معناداری افزایش یافت.

یافته های تحقیقات حاکی از آن است که نوع کود به شکل مؤثری سبب افزایش عملکرد و ویژگی های رشد زعفران شد و استفاده از کود دلفارد نسبت به کود شیمیایی مرسوم و کودهای زیستی برتری دارد، به طوری که علت را ایجاد شرایط تغذیه ای بهینه از طریق فراهم کردن عناصر غذایی مورد نیاز گیاه عنوان کرده اند.

اهمیت آهن در زعفران زراعی

اهميت آهن بیشتر به دلیل دو وظیفه حیاتی آن است: ۱. آهن بخشی از گروه کاتالیزوری بسیاری از آنزیم های اکسیداسیون و احیاست و برای ساخت و ساز کلروفیل نیز لازم است؛ ۲. آهن یکی از اجزای تعدادی از آنزیم های اکسیداز، نظیر کاتالاز و پراکسیداز است. افزودن ۲۰ کیلو گرم در هکتار نانوکلات آهن به صورت چال کود و اسپری محلول ۱ درصد کلات موجب افزایش ۷۰ درصد سطح برگ، ۳۷۵ درصد محتوای کلروفیل و ۳۵۰ درصد فعالیت فتوسنتز شد و محتوای کلسیم پسته را نیز ۱۲ درصد افزایش داد. تحقیقات در زمینه اسفناج نشان داد که با کاربرد ۴ کیلوگرم نانو کلات آهن عملکرد۳ /۷ تن در هکتار به دست آمد که ۷۶ درصد نسبت به تیمار شاهد برتری داشت. استفاده از نانو کلات آهن به مقدار ۶ کیلوگرم در هکتار موجب پایداری عملکرد شد.

چه کودهایی مناسب زعفران هستند؟

به دلیل اسیدیته زیاد بیشتر خاک های ایران و مشکل عدم محلولیت آهن در این اسیدیته، به کودهایی نیاز است که جذب زیادی در این اسیدیته داشته باشند؛ کود کلات آهن می توانند در این زمینه به رشد گیاه کمک کنند، أما باید از بین منابع مختلف کود آهن، از کودی استفاده کرد که جذب بیشتری داشته باشد تا هم در کاهش مصرف کود و هم در کاهش هزینه های تولید کمک مؤثری به سیستم های کشاورزی کند.

استفاده از نانو کودها به منظور کنترل دقیق آزادسازی عناصر غذایی می تواند گامی مؤثر به منظور دستیابی به کشاورزی پایدار و سازگار با محیط زیست باشد. از این رو به نظر می رسد با به کارگیری نانو کودها به عنوان جایگزین کودهای مرسوم، عناصر غذایی کود به تدریج و به صورت کنترل شده در خاک آزاد شوند که در این حالت برای افزایش عملکرد کمی و کیفی زعفران زراعی، استفاده از فناوری های نوین به ویژه نانوفناوری می تواند افق تازهای پیش روی کشاورزان ایرانی قرار دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی کرد. کلات آهن با بنیان های متفاوت ناتو و میکرو به منظور بررسی آثار متفاوت آنها بر عملکرد کمی و کیفی زعفران است.

بررسی کاربرد کود کلات آهن با نانوکلات آهن بر عملکرد کمی و کیفی زعفران زراعی

آموزشی و تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهد در سال های زراعی ۹۱-۱۳۸۹ به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. عامل اول، نوع کود آهن شامل کاربرد نانوکلات خضراء (ساخت شرکت صدور احرار شرق) و کلات معمولی با بیان ای دی دی اچ اس آ (ساخت شرکت اوپن گرین ایتالیا)؛ و عامل دوم، مقدار کود آهن در سه سطح کاربرد صفر، ۵ و ۱۰ کیلوگرم در هکتار بود.بنه ها در تابستان ۱۳۸۹ از مزارع استان خراسان جنوبی منتقل و در ۲۰ شهریور ۱۳۸۹ در زمین اصلی کشت شد. وزن بنه ها بین ۸ تا ۱۲ گرم متغیر بود. بنه ها در کرتهایی به ابعاد ۲ متر در ۵ متر در هشت ردیف به فاصله ۲۰ سانتی متر و فاصله روی ردیف ۵ سانتی متر، در عمق ۱۵ سانتی متر کشت شد. براساس نتایج آزمون خاک و نیاز گیاه، ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار کود اوره به صورت تفسیطی پس از گلدهی و همچنین در اسفند به کرت ها اضافه شد

تیمارهای کود آهن همراه آب آبیاری اول قبل از گلدهی در ۱۰ مهر ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ داخل کرتها اعمال شد. مساحت هر گرت ۱۰ متر مربع بود که بنابر محاسبه به ازای هر گرت، ۵ گرم (تیمار ۵ کیلوگرم در هکتار) و ۱۰ گرم (تیمار ۱۰ کیلوگرم در هکتار) نانوکلات به گرت مربوط افزوده شد و در تیمارهای کلات معمولی به منظور جبران کمتر بودن غلظت آهن، / ۱۵ گرم و ۱۰۵ / ۳۰ گرم کلات ای دی دی اچ اس آ اضافه شد. مقدار آهن کلات شده در کود ای دی دی اچ اس آ، ۶ درصد و مقدار آهن کلات شده در نانو کلات آهن ۹ درصد بود. نحوه مصرف هر یک از کودها بدین صورت بود که ابتدا کودهای موردنظر در بطری کاملا حل شده و سپس در حین آبیاری به کرت های مربوطه اضافه شد.

خدمات هیراکود

شرکت بازرگانی هیراکود در سال ۱۳۹۵، با هدف کمک به بهبود کیفیت تولید محصولات کشاورزی و باغی در کشور، شروع به کار کرد. این مجموعه عمده فعالیت خود را بر روی عرضه کودها و تغذیه دهنده های گیاه اعم از کودهای ارگانیک و کودهای شیمیایی، متمرکز نمود و به ارائه محصولات ایرانی و خارجی به خریداران عمده پرداخت.

هیراکود ، اصالت همۀ کالاهایش را تضمین و همۀ آن‌ها را با کیفیت عالی عرضه می‌کند. از آنجا که هدف اصلی این مجموعه تولید و تامین بهترین نوع کودهای ضمانتی با منشاء ارگانیک جهت استفاده در بخش کشاورزی می باشد؛ کشاورزان می توانند با خیال راحت و با هزینه های خیلی ارزان تر از کودهای شیمیایی، مرغی و حیوانی محصولی با کیفیت برداشت کنند. این اطمینان را به شما می دهیم که با یکبار استفاده از نمونه کودهای معرفی شده مشتری دائمی ما خواهید شد و ما را به دیگران معرفی خواهید کرد.

هیراکود همیشه با تاکید بر اصالت كالا، كيفيت بالا و قيمت مناسب سعي بر آن دارد تا پایین ترین قیمت های ممکن کودهای تولید ملی و همچنین وارداتی را به مشتریان ارائه کند. از این رو تجار، فروشندگان و مشتریان می توانند با خیالی آسوده خریدشان را از این مجموعه انجام دهند. علاوه بر این ما با تولید و ارائه محصولات بیولوژیکی باکیفیت و قیمتی رقابتی کاری انجام داده ایم بتوانید با هزینه ای پایین تر، کود خریداری کنید، آبیاری رو کاهش دهید، درختان تان را در مقابل آفات و سرمازدگی مقاوم کنید و دیگر مزایا…





:: برچسب‌ها: نیترات سدیم , کود مرغی , کود کلسیم , کود ارگانیک , کود کامل ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: